Canal+ premiery filmowe od 22 do 28 listopada 2014

THE FIFTH ESTATEW kolejnym tygodniu w Canal+: dramat biograficzny „Piąta władza”, melodramat „Wątpliwości”, film akcji „Za linią wroga 4”, polski dramat „Ida” oraz niemiecki dramat „Punkt zwrotny”. CANAL

 

 

CYKL: ONI ZMIENILI ŚWIAT

PREMIERA: CANAL+, sobota, 22 listopada 2014, 21:00

PIĄTA WŁADZA (The Fifth Estate)

Dramat, biograficzny, USA, Belgia, Wielka Brytania, 2013

Reżyseria: Bill Condon

Obsada: Benedict Cumberbatch, Daniel Brühl, Carice van Houten, Alicia Vikander, Stanley Tucci, Laura Linney, Anthony Mackie, David Thewlis, Nick Davies

THE FIFTH ESTATEAustralijczyk Julian Assange (Benedict Cumberbatch) i niemiecki informatyk Daniel Domscheit-Berg (Daniel Brühl) tworzą platformę, która umożliwia sygnalistom (ang. whistleblowers) anonimowo zamieszczać nieznane opinii publicznej dokumenty, demaskujące matactwa agencji rządowych i korporacji. Wkrótce na stronie pojawia się więcej alarmujących wiadomości niż w serwisach czołowych światowych agencji prasowych. Gdy jednak Assange i Berg zdobywają dostęp do największego zbioru tajnych dokumentów wywiadu USA, między przyjaciółmi dochodzi do sporu o to, gdzie jest granica pomiędzy pełną przejrzystością działań a bezpieczeństwem jednostek, a nawet krajów. Berg staje na stanowisku, że publikacja tajnych danych wojskowych jest nieodpowiedzialna.

Wraz z uruchomieniem w 2006 roku WikiLeaks obrońcy praw człowieka, dysydenci oraz sygnaliści dostali bezpieczne narzędzie do demaskowania przestępstw rządów i korporacji. Wkrótce świat dowiedział się o możliwości prania pieniędzy przez szwajcarski Julius Baer Bank, o ogromnej korupcji i tysiącach zabójstw bez wyroku sądu w Kenii, o wypadku nuklearnym w Iranie, o praktykach pozbywania się toksycznych odpadów chemicznych na Wybrzeżu Kości Słoniowej i wiele innych. Ale dopiero w 2010 roku WikiLeaks weszła na naprawdę niebezpieczny grunt. Wówczas anonimowy kontakt zaoferował jej dostęp do bogatego archiwum tajnych danych służby dyplomatycznej i armii USA, zawierającego 91 tysięcy dokumentów dotyczących wojny w Afganistanie, 400 tysięcy dokumentów z wojny w Iraku i ćwierć miliona depesz z placówek dyplomatycznych na całym świecie. Były to największe archiwa, jakie kiedykolwiek trafiły w ręce cywilów i największy skandal polityczny od czasu afery Watergate.

– Termin „piąta władza” odnosi się ogólnie do pojawienia się nowej formy dziennikarstwa obywatelskiego ery internetu – mówi reżyser filmu Bill Condon. – Ale też trafia w samo sedno problemu, który porusza film: jeśli każdy obywatel może opublikować dowolną wiadomość, kto ma sprawdzać, czy ta informacja jest prawdziwa?

Scenariusz „Piątej władzy” autorstwa Josha Singera powstał na podstawie książek „WikiLeaks od środka” („Inside WikiLeaks”) Daniela Domscheit-Berga oraz „WikiLeaks: Inside the Julian Assange’s War on Secrecy” Davida Leigh i Luke’a Hardinga. Sam Assange i wiele innych osób podważali wiarygodność informacji zawartych w książce Berga, a produkcję Condona założyciel WikiLeaks nazwał propagandowym „filmem o kłamstwie opartym na kłamstwie”. – To nie jest dokument – bronił swojego dzieła Condon, autor nagrodzonego Oscarem „Chicago”, „Dreamgirls” czy dwóch części „Sagi Zmierzch: Przed świtem”. – Chcieliśmy zgłębić kilka najważniejszych kwestii, które wstrząsnęły światem za sprawą WikiLeaks, a jednocześnie zabrać widzów w emocjonującą podróż z jedną z najbardziej fascynujących osobowości naszych czasów. „Piąta władza” przedstawia tylko wycinek historii WikiLeaks. Historia ta jest pokazana przez pryzmat przyjaźni dwóch ludzi idei, których drogi w pewnym momencie rozchodzą się. Poszukując odtwórcy głównego bohatera twórcy filmu doszli do wniosku, że jedynym aktorem zdolnym do wcielenia się w rolę Assange’a jest Benedict Cumberbatch, który ostatnio zasłynął różnorodnymi rolami, takimi jak demoniczny Khan z filmu „W ciemność. Star Trek”, targany poczuciem winy właściciel niewolników w „Zniewolonym”, bezrobotny wyrzutek w rodzinie z filmu „Sierpień w hrabstwie Osage” czy Sherlock Holmes w miniserialu BBC. Pokazanie na ekranie przemiany, jaką przeszedł Daniel Berg producenci powierzyli Danielowi Brühlowi, którego widzowie pamiętają m.in. z „Bękartów wojny” Quentina Tarantino, a ostatnio również z filmu Rona Howarda „Wyścig” (premiera w CANAL+: 13 grudnia 2014) i „Bardzo poszukiwanego człowieka” Antona Corbijna, w którym zagrał u boku Philipa Seymoura Hoffmana i Rachel McAdams).

 

 PREMIERA: CANAL+, niedziela, 23 listopada 2014, 21:00

WĄTPLIWOŚCI (To the Wonder)

Melodramat, USA, 2013

Reżyseria: Terrence Malick

Obsada: Ben Affleck, Olga Kurylenko, Rachel McAdams, Javier Bardem

watpliwosciPodczas podróży po Europie Neil (Ben Affleck) poznaje w Paryżu Marinę (Olga Kurylenko), ukraińską rozwódkę, która samotnie wychowuje dziesięcioletnią Tatianę (Tatiana Chiline). Neil namawia Marinę, żeby zamieszkała wraz z dziewczynką z nim w rodzinnej Oklahomie. Po pewnym czasie płomienna miłość kochanków przygasa. Marina szuka pocieszenia w rozmowach z księdzem Quintaną (Javier Bardem), który przechodzi właśnie kryzys wiary. Kiedy jej córce wygasa wiza, powraca z nią do Paryża. Neil spotyka dawną ukochaną Jane (Rachel McAdams), z którą nawiązuje romans, ale nie jest w stanie związać się z nią na stałe.

Terrence Malick jest amerykańskim reżyserem, scenarzystą i producentem, który w trakcie swojej trwającej 40 lat kariery nakręcił tylko 6 filmów fabularnych. Zadebiutował w 1973 roku dramatem „Badlands”, w którym opowiedział opartą na faktach historię pary młodocianych zabójców, mordujących z zimną krwią spotkanych po drodze ludzi. W 1978 roku wyreżyserował „Niebiańskie dni”, opowieść o miłosnym trójkącie z Richardem Gere’em w jednej z głównych ról. Po długiej przerwie, w 1998 roku, powstało jedno z ważniejszych dzieł Malicka – oparta na książce Jamesa Jonesa „Cienka czerwona linia”. Dramat wojenny zdobył m.in. Złotego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie i był nominowany do Oscara w 7 kategoriach, w tym za reżyserię i najlepszy scenariusz adaptowany. Po kolejnej, trwającej tym razem 7 lat przerwie, Malick nakręcił przygodową „Podróż do Nowej Ziemi”. W 2011 zdobył Złotą Palmę w Cannes za „Drzewo życia”, w którym zawarł pewne watki autobiograficzne. Podobnie jest w „Wątpliwościach”. Malick poznał swoją drugą żonę Michèle Morette w Paryżu i jakiś czas przed rozstaniem para mieszkała w Oklahomie. „Wątpliwości” są ostatnim filmem, który ocenił Roger Ebert – recenzja została opublikowana dwa dni po jego śmierci, 6 kwietnia 2013 roku. Legendarny krytyk przyznał filmowi 3,5 z 4 gwiazdek, pisząc: „Malick, który jest z pewnością jednym z najbardziej uduchowionych i romantycznych filmowców, pojawia się niemal obnażony przed widzem, niezdolny ukryć głębi swojej wizji”.

 

 PREMIERA: CANAL+, poniedziałek, 24 listopada 2014 , 23:00

ZA LINIĄ WROGA 4 (Seal Team Eight: Behind Enemy Lines)

film akcji, USA, 2014

Reżyseria: Roel Reiné

Obsada: Tom Sizemore, Lex Shrapnel, Anthony Oseyemi, Langley Kirkwood

za linia wroga4Oddział U.S. Navy SEALs zostaje wysłany na tajną operację do Kongo. Żołnierze mają zlokalizować i zamknąć kopalnię uranu, który jest sprzedawany siatce międzynarodowych terrorystów. Muszą nie tylko zabezpieczyć uran, ale także odkryć, kto dokładnie jest jego nabywcą.

 

CYKL: FILMY Z FESTIWALU W GDYNI

PREMIERA: CANAL+, środa, 26 listopada 2014, 21:00

IDA

Koprodukcja CANAL+

Dramat, Polska, Dania, 2013

Reżyseria: Paweł Pawlikowski

Obsada: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik, Jerzy Trela, Adam Szyszkowski, Halina Skoczyńska, Joanna Kulig

idaAnna (Agata Trzebuchowska) jest nowicjuszką. Przed złożeniem ślubów dowiaduje się od matki przełożonej (Halina Skoczyńska), że ma krewną – siostrę matki. Ciotka Wanda (Agata Kulesza) jest stalinowską sędzią o złej sławie. Nie jest zadowolona z odwiedzin siostrzenicy, która przypomina jej o przeszłości. Uświadamia dziewczynie, że jest Żydówką, córką Róży i Haima Lebensteinów, którzy zginęli w czasie wojny. Pokazuje jej zdjęcia rodziców, na których jest także kilkuletni chłopiec. Nie zdradza jednak, kim jest dziecko. Kobiety jadą razem do miasteczka, gdzie kiedyś mieszkali dziadkowie Anny z córkami. Potem byli ukrywani przez sąsiada Polaka (Jerzy Trela). Nie przeżyli jednak, a ich majątek przejął syn Szymona, Feliks (Adam Szyszkowski). Wanda zmusza go do wskazania miejsca pochówku rodziny. Po żydowskim pogrzebie, który organizują w pobliskim miasteczku, kobiety próbują wrócić do dawnego życia, ale okazuje się, że tylko jedna z nich potrafi.

„Ida” Pawła Pawlikowskiego („Lato miłości”, „Dziewczyna z piątej dzielnicy”) jest oficjalnym polskim kandydatem do Oscara® 2015 oraz do Złotego Globu. W rywalizacji o Oscary film został również zgłoszony w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia oraz drugoplanowa rola kobieca Agaty Kuleszy. Potencjalne konkurentki Kuleszy, to m.in. Patricia Arquette za „Boyhood” i Julianne Moore za „Mapy gwiazd”. Gdyby amerykańscy akademicy dali Agacie Kuleszy nominację, byłaby drugą aktorką z Polski, której przypadł to wyróżnienie. Pierwszą była Ida Kamińska, która dostała nominację w 1966 roku za główną rolę w „Sklepie przy głównej ulicy” Jána Kadára i Elmara Klosa. To nie koniec międzynarodowych sukcesów filmu Pawlikowskiego. Europejska Akademia Filmowa nominowała „Idę” w kategorii najlepszy film oraz – jako jeden z sześciu – do People’s Choice Award, czyli Europejskiej Nagrody Publiczności. Wcześniej dzieło Pawlikowskiego zostało obsypane nagrodami, wśród których znalazły się m.in. „Złote Lwy” w Gdyni, Grand Prix na London Film Festival, Warszawskim Festiwalu Filmowym i festiwalu w Gijon, „Złota Żaba” Plus Camerimage za najlepsze zdjęcia dla Łukasza Żala i Ryszarda Lenczewskiego oraz cztery Orły: jako najlepszy film, za reżyserię, montaż i rolę Agaty Kuleszy. Żal i Lenczewski znaleźli się ponadto w gronie 10 najlepszych operatorów roku na liście ogłoszonej przez „Variety”. „Ida” spotkała się również z ogromnym zainteresowaniem wśród zagranicznych widzów. W USA film pokonała w rankingach oglądalności m.in. film Jima Jarmuscha „Tylko kochankowie przeżyją” i „Nimfomankę” Larsa Von Triera, przyciągając do kin ponad 450 tysięcy widzów. We Francji film obejrzało około 600 000 osób, odniósł sukces również na rynku hiszpańskim i niemieckim.

„Ida” rozgrywa się na początku lat 60. ubiegłego wieku. Anna była żydowskim dzieckiem, ukrytym podczas wojny przed Niemcami w zakonie. O swojej przeszłości dowiaduje się od ciotki Wandy. Wyrusza z nią w podróż, by odkryć tragiczną historię swojej rodziny i własną tożsamość. – Nie chciałem zrobić filmu „na temat”, o relacjach polsko-żydowskich. Interesowały mnie problemy poszukiwania tożsamości, pytania o istotę wiary – mówił polski reżyser pracujący na stałe w Wielkiej Brytanii. A jednak „Ida” jest mocno osadzona w realiach historyczno-politycznych. Porusza sprawę udziału Polaków w Holocauście i zawłaszczania przez nich mienia żydowskiego, co jest pokazane w filmie wprost. Jest także kwestia udziału Żydów w formowaniu komunistycznych struktur w Polsce po 1945 roku. Pierwowzorem Wandy z „Idy” jest bowiem słynna prokurator Helena Wolińska-Brus, komunistka, z pochodzenia Żydówka, oskarżona po 1989 roku za „zbrodnie komunistyczne” (Wolińska-Brus wydała m.in. postanowienie o aresztowaniu Fieldorfa i nadzorowała prowadzone przeciwko niemu śledztwo). O zbrodniach „krwawej Wandy” nie mówi się jednak w filmie, a ona sama – wspaniale zagrana przez Agatę Kuleszę – budzi raczej głębokie współczucie. W interpretacji Kuleszy Wanda to postać tragiczna, która nadaje filmowi charakter uniwersalnego, „spójnego arcydzieła” („New Yorker”). Kreację aktorki trafnie opisał Andrzej Horubała: – Film żyje dzięki Agacie Kuleszy. To aktorka genialna. Jej rola stalinowskiej prokurator niesie w sobie gorycz, ale i głód życia, fantastycznie oddany cyniczny humor, płynący z braku złudzeń co do kondycji ludzkiej i kondycji własnej, okrucieństwo, a jednocześnie bezbronność, ucieczka w alkohol i przygodny seks, a przy tym udawanie, iż panuje się nad własnym życiem – niezwykle wiele odcieni człowieczeństwa jest w stanie naszkicować aktorka, która słusznie zgarnęła laury gdyńskiego festiwalu”. Na planie Kuleszy partneruje Agata Trzebuchowska, dziewczyna wypatrzona w jednej z kawiarni i zaproponowana Pawlikowskiemu przez Małgorzatę Szumowską. Na drugim planie pojawia się Jerzy Trela w roli sąsiada Lebensteinów, który ukrywał ich w czasie okupacji oraz Dawid Ogrodnik jako Lis, chłopak który zakochuje się w Idzie.

„Ida” została nakręcona na czarno-białej taśmie, w formacie charakterystycznym dla filmów z lat 50. Fantastyczne zdjęcia autorstwa Ryszarda Lenczewskiego i Łukasza Żala zostały docenione m.in. Orłem, „Złotą Żabą” na Plus Camerimage i na Gdynia Film Festival. – Dawno w polskim kinie nie widzieliśmy tak jasnej i jednocześnie subtelnej narracji obrazem, która ma miejsce obok dialogów głównych bohaterów – pisał w swojej recenzji Łukasz Adamski.

 

 PREMIERA: CANAL+, piątek, 28 listopada 2014, 21:00

PUNKT ZWROTNY (The Ledge / Am Abgrund)

Dramat, thriller, Niemcy, USA, 2011

Reżyseria: Matthew Chapman

Obsada: Charlie Hunnam, Patrick Wilson, Liv Tyler, Terrence Howard, Christopher Gorham

punkt zwrotnyDetektyw Hollis Lucetti (Terrence Howard) dowiaduje się od lekarza, że przez całe życie był bezpłodny. Wraca do domu, by dowiedzieć się od żony, kto jest ojcem ich dwójki dzieci. Tymczasem zdeklarowany ateista Gavin Nichols (Charlie Hunnam) szykuje się do skoku z wysokości. Na dole formuje się tłum gapiów, a detektyw Hollis zostaje wezwany, by negocjować z desperatem. To, co wydaje się próbą samobójczą, okazuje się znacznie bardziej skomplikowanym przypadkiem. Gavin wyjaśnia Hollisowi, że jeśli on nie skoczy, umrze ktoś inny. Sprawa dotyczy miłosnego trójkąta pomiędzy Gavinem, Shaną (Liv Tyler) i jej mężem (Patrick Wilson), gorliwym katolikiem, którego Gavin nie znosi, uważając, że jest ograniczonym bigotem niewartym miłości żony. Z drugiej strony Joe przyjął, że Gavin jest tchórzem, skoro nie wierzy w życie po śmierci. Ale to nie filozofia, religia czy etyka tak naprawdę stoją pomiędzy tą trójka, ale głębsze emocjonalne problemy.

Matthew Chapman, ateista, który uważa się za dalekiego krewnego Karola Darwina, stworzył postać Gavina Nicholsa na swoje podobieństwo, by w otwarty sposób reprezentować w filmie swoje poglądy. Film miał premierę na festiwalu Sundance w 2011 roku.

 

SERIALE

 

MENTALISTA VI – serial kryminalny

PREMIERA: CANAL+ emisja wtorki godz. 21:00 odc. 13/22

 

RAKE – serial obyczajowy, odc. 6/13

PREMIERA: CANAL+, soboty, godz.  14:00

 

FISHEROWIE – serial komediowy, odc. 10/13

PREMIERA: CANAL+, czwartki, 21:00

 

DEFIANCE II – serial science fiction (5/13)

PREMIERA: CANAL+ Film, poniedziałki godz. 20:00

 

HOSTAGES – ZAKŁADNICY – serial sensacyjny (5/15)

PREMIERA: CANAL+, czwartki  godz. 21:30

 

SIOSTRA JACKIE VI – serial medyczny (5-6/12)

PREMIERA: CANAL+, wtorki, godz. 22:00 i 22:30

Podziel się na:
  • Dodaj do ulubionych
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Gadu-Gadu Live
  • Śledzik
  • Blogger.com
  • RSS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.